25 Kasım 2014 Salı

Sokak Lambalarındaki Estetik

Bazı olaylar, durumlar, kişiler, mekanlar vardır; ne olursa olsun gözünüzde bir numaradır ve bir türlü hakkında söyleyecek kötü bir şey bulamazsınız. Aksini kanıtlamak şöyle dursun güzel teorilerinizi destekleyecek yeni yeni ipuçları bulursunuz. 


İtalya da benim için biraz öyle. Daha önceki yazımda da söyledim, her konuda estetiğe güzelliğe önem veren bu ülke bir türlü bu bakımdan gözümden düşemiyor. Sokak lambası postu yapmak akla gelir mi? Nedir sokak lambası? İşlevselliğinden başka yazıya dökülebilecek neyi vardır?


Mesela bizdeki sanayi tipi sokak lambaları hiçbir estetik konulu yazıya ilham olabilir mi? Olamaz elbette. Ama söz konusu İtalyanlar olunca akan sular duruyor. Daha ilk gün gezerken eşime dedim "Bu sokak lambalarının zarafeti nedir böyle? Sadece bunlardan bir yazı çıkar, atladığım olursa beni uyar hemen fotoğraflayalım" diye...




Bana kalırsa hepsinin farklı bir hikayesi var. Biri ne kadar heybetliyse diğeri o kadar sade ama şık, başka bir tanesi barok tarzda, ötekisi rokoko... Ama hiçbirinde bir sanayi ürünü havası yakalayamıyorsunuz ille bir sanat eseri kıvamı var.




Eh gel de görüntüleme :) Roma' da fotoğraflamadığım sokak lambası kalmış mıdır bilmiyorum ama seviyorum böyle detayları işte. Aslında ne kadar göz önünde ama dikkat edilmezse kolayca es geçilebilecek klasmanda bir nesne.


Sadelikle yakalanan bu uyum Vatikan Müzesi' nden mesela...




Sizce de hepsinde ayrı bir tarz, duruş ve zarafet yok mu?

2 yorum :

Yasemin dedi ki...

Sibel'ciğim senin gibi estetik gözü olan birinin İtalya'da bunu kaçırması imkansız zaten..
Bizde bu işler Kentsel Tasarım uzmanlarından sorulur. Yani kent mobilyaları olarak adlandırdığımız bu objeler, kent estetiği açısından ve algı, o yere aidiyet, estetik gibi unsurların altını çizer.
Malesef bizde büyükşehir belediyesi tekelinde yapılan kent mobilyası işi, anlaşmalı bir şirket tarafından yapılmakta. Dolayısıyla mekanla uyumu olmayan, mekana yönelik düşünülmeyen sokak lambaları, çöp kovaları, duraklar, oturma bankları, trafik lambaları gibi kentin tümüne hitap eden unsurlar tek düze, tek elden.
Çok beğendim postunu..
Kent estetiği ve "dekorasyonu" ile ilgili görüşlerini paylaşmaya devam et lütfen.

Unknown dedi ki...

Canim benimmm bu guzel yorumlari senden duymak ne kadar guzel! Sayende postumu daha bir sevdim ;)) senin gibi uzman birinden detaylari almak da bu yazinin ustune balli kaymak oldu :D ne yazik, bizdekiler tekelden, ruhsuz, kimliksiz, estetik yoksunu..

Yeri geldikce benzer postlar yapacağım Yasemincim :) opuyorum cokkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...